كتب - نعيم يوسف

شن الإعلامي عمرو أديب، هجومًا شديدًا على الفنان والمقاول الهارب محمد علي، موجها رسالة له قائلا: يا محمد يا حبيبي، البلد دي شديدة، وعصية وعنيدة"، لافتا إلى أن البعض فسر ظهور وائل غنيم في نفس الوقت على أنه تكرار لثورة 25 يناير.
 
وعقب "أديب"، في برنامجه "الحكاية" المذاع على قناة "إم بي سي مصر الفضائية" قائلا: "نلحق اية كان وائل نفع نفسه، وكانت ثورة 25 يناير عملت اللي هي عايزاة".
 
وأضاف: "هقول حاجة بصراحة وعلى بلاطة.. أي مؤسسىة في الدنيا وارد يكون فيها نسبة انحراف زي أي مؤسسة في الدنيا.. المهم يكون ظبط وربط وتصحيح للأخطاء.. إية المشكلة يعني؟؟ زي أي حتة في العالم!!".
 
وتابع: "الحيرة خلال الأيام اللي فاتت كانت إن التافهة ابن التافه ده نرد عليه ولا منردش.. هو يتحدث عن أشياء منذ 2009، مشددا على أنه لا يرد على محمد علي، ولا وائل غنيم "يولعوا بجاز الاتنين"، ولكنه يوضح الامور للشعب المصري".
 
وأشار إلى أن الدولة نفذت خلال الفترة الماضية العديد من المشاريع القومية، مضيفا: "هو بعد المشاريع البلد لسة باقي فيها فلوس تتسرق!! هو أنتوا مش شوفتوا الفلوس دي بتتصرف -في إشارة للمشاريع القومية-".
 
ووجه حديثه لـ"محمد علي" قائلا: "أنا بقولك بس يابني كلها أسبوع 10 أيام والفيديوهات هتخلص.. وهيجي يوم هتروح منك زي ما راحت من وائل غنيم.. انت أمك بعتها وفلوس أخوك سرقتها وهتفضل بقية حياتك تمشي تبص وراك.. وكل ما مصري يشوفك يتف في وشك".
 
كما وجه رسالة إلى قناة الجزيرة قائلا: "مش عيب تنجموا واحد حرامي.. ده حرامي باعترافه".
 
كان الفنان والمقاول محمد علي قد سافر إلى أسبانيا، ونشر العديد من مقاطع الفيديو التي هاجم فيها الرئيس عبد الفتاح السيسي، وبعض قيادات الجيش المصري، واتهمهم بالفساد.