CET 01:21:56 - 11/05/2009

أخبار وتقارير من مراسلينا

كتب : ريمون يوسف -خاص الأقباط متحدون
في متابعة لما حدث يوم الأحد الموافق 10 /5/ 2009 من انفجار لسيارة أمام كنيسة العذراء الزيتون ووسط حصار أمنى مكثف تخلله ذعر شديد لكل الموجودين في المنطقة،عقب بعض شهود العيان عن الحادث حيث قال صابر صاحب احد الأكشاك بجوار الكنيسة إنه في حدود الساعة الثامنة والنصف سمع دوى انفجار عنيف والناس يجرون في كل مكان وعندما ذهب لينظر ما حدث رأى دخان كثيف وسيارة محترقة ولكنه لم يرى أي مصابين جراء الحادث.
وعلق احد أبناء الكنيسة انه كان داخل الكنيسة عندما سمع صوت الانفجار وخرج مسرعا فوجد سارتين محترقتين والكثير من الدخان ولكنه لم يرى اى مصابين وقال أن احد السيارات مملوكه لأحد أبناء الكنيسة. صورة لموقع الحادث
وتكلم شاهد عيان كان يمر بجانب الكنيسة انه بعد سماعه دوى الانفجار بقليل سمع صوت سيارات إسعاف جاءت بسرعة ومضت بسرعة ولكنه لم يرى اى مصابين جراء الحادث.
وعن سبب الانفجار قال احد شهود العيان أن الانفجار كان عنيف جدا لا اعتقد انه بسبب بطارية السيارة كما يقول البعض وقال انه رأى الكثير من المصابين والدليل على هذا أن سيارات الإسعاف جاءت بسرعة ومضت بسرعة.
وعلى جانب آخر شدد الجهاز الأمني كالمعتاد قبضته الأمنية على جميع المداخل والمخارج من والى الكنيسة وتم تعتيم أي أخبار عن الحادث سواء للصحفيين أو الناشطين الحقوقيون إلا في ساعة متأخر من الليل حث سمح الأمن لبعض الصحفيين من دخول مكان الحادث ولم يعلق اى من الجهات الأمنية على الحادث سوى أحد اللواءات رفض ذكر اسمه أن ما حدث هو انفجار لبطارية السيارة مما أشعل السيارة الأخرى التي كانت خلفها " دون تعليق " وبعد عدة ساعات من الحصار الأمني تم فك الحصار تدرجيا في ساعة متأخر من الليل عن الشوارع المحيطة بالكنيسة .
هذا ومازال المعمل الجنائي يقوم بفحص السيارة المفخخة ليضع تقاريره النهائي أمام الرأي العام.
 

 

صورة لموقع الحادث

شهود عيان

شارك بآرائك وتعليقاتك ومناقشاتك في جروبنا على الفيس بوك أنقر هنا
أعرف مزيد من الأخبار فور حدوثها واشترك معانا في تويتر أنقر هنا
  قيم الموضوع:          
 

تقييم الموضوع: الأصوات المشاركة فى التقييم: ٣١ صوت عدد التعليقات: ٥٧ تعليق

التعليقات
الآراء الواردة في التعليقات تعبر عن آراء أصحابها
٥٧-رد متاخر شوية 2009-08-14 19:24:39
محمد
هوه الرد فعلا متاخر شوية كتير ، لكن بصراحة يعني بعض الردود هنا اجبرتني علي الرد ، اولا مستحيل يكون الهدف من العملية دي هدف ديني منتشر بين المسلمين لان ببساطة المسلمين مش بيزعلوا من وجود المسيحين او يكرهوهم ده حسب معلوماتي الاسلامية البسيطة و الاولية في مبادئ الدين الاسلامي
ثانيا لو ان الامن متواطئ مع (المسلمين) زي مابعض الناس قالت ^^ حد يفهمني ليه في البلد دي ماحدش واخد حقة لا مسلم و لا مسيحي
ثالثا طيب اما المسلمين و الامن فجروا العربية امام الكنيسة عشان بيكرهوا المسيحين امال مين بقي اللي فجر انفجار الحسين ؟
رابعا : بلاش نقول كلام احنا مش فاهمينه لمجرد اننا مسيحين او مسلمين و معتبرين ان الباقي اعداء ، و الافضل نشوف حل للحكومة اللي مش نافعة تحمي مسلم و لا تحمي مسيحي و لا حتي عارفة تحمي نفسها
اخيرا ^^ مافيش الحمد لله عدت بدون خساير في الارواح و ده الاهم
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٥٦-hello 2009-05-16 02:05:48
ضابط شرطة امريكى الجنسية مصرى
انتو بتقولو ماس كهربى هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ماس كهربى اة فعلاا اصلى العربية واخدة كهربة زيادة ياولاد الاحباء احب اوصل رسالة للسيد الرئيس ...................انا عندى كفائة انى احط على مصر حطة سوداء ادخلها فى البلاك لست ؟؟ لم حكومتك
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٥٥-ظهور المسيح فى الزيتون 2009-05-14 00:33:36
jsehabdall
العدراء ظهرت فى الزتون فى 1968 لكن السيد الرب يسوع المسيح ظهر في الزيتون ايضا في 2009 مثل ماظهر مع الثلاثة فتية فى اتون النار يعنى 365 مرة هو وعدنا لا تخافوا وشكرا يارب يسوع ياحنين.............
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٥٤-بدون تعليق 2009-05-14 00:13:47
تيتو
ان كان الكلام من ذهب فالصمت اكثر من الماس لان الكتاب قال يدافع عنكم وانتم صامتيين
وكثره الكلام او قلتها لن ولم تغير فى شى فلابد من التزام الصمت لان الصمت يكثر من التعقل والتفكير ولابد من السيطره على الاعصاب كونو حكماء كالحيات
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٥٣-ربنا موجود 2009-05-13 16:35:01
عصام+عماد
ربنا موجود بصلوات البابا المعظم الانباء شنودة الثالث وشريكة فى الخدمة الرسولية وسكرتير قداستة الانباء يؤانس ابنائك عماد+عصام
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٥٢-كنيسة عذراء الزيتون 2009-05-12 20:51:31
كيرمينا
عايزنا نخاف لكن ابدا مش هنخاف وهانروح الكنيسة وربنا موجود
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٥١-قبطى 2009-05-12 20:21:23
صعيدى
عايز اى شخص فى مصر يقول ان مسيحى فجر اى مكان او ارهابى او اخططف فتاة او او او او او او اواواواواواو لمازا
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٥٠-يا جماعة ممكن نهدى شوية 2009-05-12 20:00:20
رائد ديجو
كله شغال طيح وعمالين نتهمهم بانهم عملوا كدا ممكن يكون حد تانى
فلازم نسكت ونهدى ومنحدفش الناس بالباطل وفى شرطة ونيابة بتحقق
واالحمد لله ربنا ستر
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٤٩-اسهرو وصلوا لان فى العالم سيكون لكم ضيق 2009-05-12 11:22:36
christian coptic
ياريت انى يبقى فى تصرف صارم فى الموضوع ده لانى مش كل مره يحصل اللى يحصل احنا عايزن انوا مايحصلشى تانى والا اذا كان الرئساء راضطين عن الى بيحصل او يبقى فى ناس ليه افاده من كدا علشان كدا مش عاوزين اللىبيحصل ده يحصل تانى اهى المره دى ربنا سترها لكن مش كل مره تسلم الجره
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٤٨-ملاك الرب حال حول خائفيه وينجيهوم 2009-05-12 10:49:39
الله محبه
اكيد ربنا عمره ما هيسيبنا لانه قال ولا شعره تنزل منكم الا بأزنى بس الحركات اللى بتحصل دى انا مش عارف قصدها ايه الناس الكبييره بتكدب والناس الصغيره مش فاهمه ويارت فى الاخر فى حق ناخده وحقنا اصلا دايما متاخد فى مصر كلها يعنى جات على دى ولا دى او حاجه تحصل يعنى نسيتوا اللى حصل فى ابوا فانا محانا دايما يحصلنا كدا دى بركه بناخده اكتر ربنا يحافظ علينا دايما
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٤٧-تبريرات عقلانية جداااااااااااااااااااا 2009-05-12 00:48:43
فايزة
سؤل/ من قام بتفجير سيارة شخص مسيحى توجد بجوار كنيسة الزيتون وفى وقت خروج الاجتماع !!!!! فعلا سؤال محير جدا والعباقرة اللى بيقولوا انه ماس كهربائى هل السيارة التى انفجرة الساعة الواحدة ايضا نتيجة ماس كهربائى نستنتج من كده ان الماس الكهربائى للسيارات لا يحدث الا بجوار كنيسةالزيتون...تبريرات فى منتهى العقلانية كالعادة والرجاء من اخوتى الاقباط التاكد من سلامة البطاريات قبل الوقوف بالسياة بجوار كنيسة الزيتون لميول حدوث انفجار البطاريات بجوار الكنيسةفى الايام ديه........
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٤٦-ربنا موجود 2009-05-12 00:21:25
الحوت
ربنا يهديهم من الافكار الشيطانية دي وصلوا لهم علشان ربنا يرجعهم لحضنه
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٤٥-الله معنا 2009-05-12 00:08:45
استيفن عادل
+++ان كان الله معنا فمن علينا +++الحقد مالى القلوب هو ده اللى بيدعو له رسولهم ودينهم ...لنا يد مخلصنا القويه دائما تدافع عنا
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٤٤-تحياتى 2009-05-11 23:10:35
وليد السيد احمد
تحياتى لجميع الاخوه الموجودين بجد حرام اللى بيحصل ده يا جماعه فى قوة خفيه عاوزة تصعد الخلافات بين قطبى الامه المسيحى و المسلم انا عن نفسى جيرانى فى البيت مسيحيين و بحبهم جدا و بيحبونى جدا و مش هيحصل خلاف بينى و بينهم عادى و غالبيه اصحابى مسيحين و برضه بحبهم و بيحبونى مش عارف اكيد فى حاجه غلط
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٤٣-عظيمه هى تجاربك يارب 2009-05-11 22:17:30
جورج بهاء يوسف
فى العالم سيكون لكم ضيق ولكن ثقوا انا قد غلبت العالم

حنن ايدك يارب على اولادك

شيل من عليهم تجارب الشيطان

اولادك محتاجينلك يا يسوع

ياللى احتملت الالام علشان كل البشر
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٤٢-هنشوف 2009-05-11 22:01:01
مايكل عزت
من يجى اربعة ايام فى اخبار الحوادث كتب على قضية قتل موظفة البنك وازاى جهود الحكومة الجامده جدا جدا جدا قدرت انها تتعرف على المتهم فى 48 ساعة طب لو احنا عندنا حكومة جامده كده امتى هنعرف مين وراء حادث الزيتون هنشوف
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٤١-حررررررررررررام 2009-05-11 21:08:54
طارق
اية هو اللى عملنا علشان يحصل فينا كل دة هما بيقولو لنا ديننا و لكم دينكم سبونا فى حالنا بقى لمازا كل هزا الكرة مع اننا واللة العظيم بنحبهم بدليل اننا عايشين مع بعض و كتير اوى بناكل و نشرب مع بعض كلمة اخيرة ---يا خايبين كفاية كدة كفاية خيابة
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٤٠-كل فرد يمكنه إمتلاك الشوشره 2009-05-11 20:21:09
Sunrays
صاحب التعليق رقم 7 ، وصنوه صاحب التعليق رقم 25 سواء شخصين مختلفين أو هما شخص واحد أو أن بينهما شيء ما من التنسيق ، أيها السيدين رجاء التوقف عن هذا التهافت أو الهشاشة والمراهقة الفكريه والمعرفية والثقافيه . لا أحد يمتلك الحقيقه رغم أن كل فرد يمكنه إمتلاك الشوشره ... تحياتي لجميعكم مع خالص مودتي
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٣٩-االة منجى 2009-05-11 20:15:49
sameh
لا تخف لانى معك المسيح قادر يحرسنا
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٣٨-احنا ما بنخافش 2009-05-11 19:53:12
nona
على العموم إحنا متعودين على كده من أيام الاضطهادات وأيام الاستشهاد
والسيد المسيح بيقول لا تخافوا من الذين يقتلون الجسد
بس أنا نفسي أعرف هتقفوا إزاي قدام ربنا وانتوا ايديكم مليانة بدم ناس أبرار وقلوبكم مليانة شر وحقد وكراهية
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٣٧-شوية شوية 2009-05-11 18:21:24
المواطن مصرى
مش كلنا بقينا محللين للجرائم الموضوع ده عايز تحقيق قبل ما نحدف بعض بالطوب ونتبادل الاتهامات
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٣٦-ربنا موجود 2009-05-11 17:32:57
v&s
ابواب الجحيم لن تقوى عليك ـــــــــــ كم قسا الظلم عليك
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٣٥-امارة الزيتون الاسلامية 2009-05-11 17:11:03
مسلم سابق
تجار الزيتون انضربوا عز الظهر وكنيسة الزيتون كادت ان تفجر وشارع العزيز بالله بالزيتون وكر للمتطرفين واسلمة القاصرات اذن الزيتون اصبحت أمارة طالبان المصرية
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٣٤-zaza 2009-05-11 16:09:22
الاستهبال والكذب حرام
اول مرة نسمع عن انفجار بطارية سيارة 000 هل المقصود ارسال رسالة لاوباما ان الاقباط بيفتعلوا هذه الاحداث ؟؟؟؟؟؟ 000 مفهوم غبى 0000 طيب وصاحب محل الذهب الذى قتلوه فى عز النهار ولم يتم القبض على الجانى للان !!!!!!؟؟؟؟؟ 000 المهم انها فكرة خبيثة يلبسها القبطى والامن برئ براءة الاطفال 000 الحقيقة انا مبهور من كم الذكاء الشرير فى كل الاحداث 000 ده حتى ابليس ميعرفش يفكر الافكار دى 000 نحن نؤمن باله محب وحنون ورحيم 000 وهم يؤمنون باله منتقم جبار000
اميييييييييييين
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٣٣-خافوا من ربنا لان ربنا موجود 2009-05-11 15:41:26
ايمان
لية الحقد والكرهة دة كل دة جوة قلوبكم افتكروا ربنا وامهالة ليكم انكم تتوبوا قبل فوات الاوان وربنا مستنيكم تكفروا عن ذنوبكم
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٣٢-انفجاران 2009-05-11 15:32:03
نبيل يوسف
اسكن على بعد ما لا يقل عن 7 او 8 كيلومتر عن الكنيسة في منطقة مصر الجديدة.. لكن طبعا لو خط مستقيم ربما تكون المسافة 2 او 3 كيلومتر وقد سمعت الانفجارين وكأني اسمع رعد قوي لكن قادم من بعيد.. وعندي في ذلك خبرة اكتسبتها منذ ايام تجنيدي ولذلك عند سماع اول انفجار ايقنت انها قنبلة او صواريخ للاحتفال بمناسبة ما.
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٣١-ربنا موجود 2009-05-11 15:04:40
جمال ادوارد حبيب
ربنا موجود + ثقوا انى انا قد غلبت العالم = ربنا قادر يحفظ كنيسته وشعبه = ربنا موجود
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٣٠-thats , enough 2009-05-11 14:46:19
carlo
mr habeb adely plys take care all people in egypt in love without difference thanks and report all officers in egypt that message thanks
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٢٩-إلى تعليق 7 2009-05-11 14:45:46
Madoona
يا عم الحاج كمال أنت بتطبق المثل اللى بيقول ( ضربنى وبكى وسبقنى وإشتكى ) مالك ومال أقباط المهجر وفتنة أيه اللى بتتكلم عليها .. ده الفتن لها ناسها اللى فاهمين بيعملوا أيه .. إتقى الله وخليك حقانى مرة واحدة ( ده اللى مايشوفش من الغربال يبقى أعمى ) .. أكيد ده عمل إرهابى خسيس كالعادة لكن ربنا أبطل مشورتهم الشريرة وحافظ على أولاده .
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٢٨-hg.dj,k 2009-05-11 14:32:34
مجدى حنا مينا
قنبلة متخلفة عقليا
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٢٧-ارحمنا يا الله 2009-05-11 14:28:05
tony
سيخرجونكم من المجامع بل تأتي ساعة فيها يظن كل من يقتلكم انه يقدم خدمة لله.
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٢٦-من شابة رسولة فما ظلم 2009-05-11 13:20:59
بنت النور
انا عايزة اعرف دول يجيبوا الخير منين لما اللى هما بيمنوا بة عمل اكتر من كدة صللوهم يا جماعة علشان ربنا يفتح عينهم على نور المسيح واللى شكل موسى الاسود يشكلهم
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٢٥-فتنه 2009-05-11 13:14:23
مصرى
دى فتنه وواضحه جداً وبالتاكيد كان ممكن تحصل من زمان مش دلوقتى بس لقرب زيارة أوباما لمصر طبعاً معروف مين وراء هذه الفعله وطبعاً مش من مصر وطبعاً مش من بلد عربى وطبعاً من أمريكا وطبعاً كدابين دائماً وبيحبوا يعملوا فتنه بين شعب مصر يبقى أكيد عرفتوهم أحذروهم ومن لم يحذرهم ( فيبقى ذنبه على جنبه ) .
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٢٤-اتقوا الله في المسيحيين ايها المصريين 2009-05-11 12:12:59
هيما
كان التواجد الامني على اشده ورجال المباحث يمنعون الصحفيين والمصورين من التواجد قرب السيارة المنفجرة الى ان حدث الانفجار الثاني قبل الساعة الواحدة بقليل اثناء اجراء فحص اثار الانفجار الاول ومن ضمن الذين حدث معهم احد الصحفيين بجريدة الاحرار وقيام ضابط مباحث قسم الزيتون بسحب كاميرا التصوير الفوتوغرافي منه
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٢٣-ولا بطارية ولا بنزين الموضوع امن المسيحيين 2009-05-11 12:08:22
ibrahim4usa
الساعة8.45 حدث انفجار انا سمعته منداخل حمام شقتى على بعد يقرب من كيلومتر من الكنيسة ولما نزلنا نرى ما حدث وجت امامي سيارة فيات 125 و الكبود طاير والزجاج مخلوع بفعل الانفجار ووصول عدد من الرتب الكبيرة امثال سيادة اللواء سامي سيدهم واللواء اسماعيل الشاعر ومباحث مديرية امن القاهرة وفرقة الكشف عن المتفجرات والمعمل الميداني والادلة الجنائية
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٢٢-هما اصح 2009-05-11 12:02:15
memo
الى يساعد على قتل القتيل ويمشى فى جنازته هى دى الشرطه المصريه مع الاقباط كل اديه يعملوها بتاقرير على مزكهم طبعا مهو انصر اخاك ظالما ام مظلوما حطوها فى اعطبركم مش مهم امن البلد ولا المسحين ولكن ابواب الجحيم لن تقوى عليها
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٢١-البطارية 2009-05-11 11:41:37
ماريان مجدى
عايزين نقبض على صاحب مصنع بطاريات عربيات المسيحيين علشان بتنفجر الساعة 8 والساعة 1
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٢٠-الشرطة فى خدمة الشعب 2009-05-11 11:37:54
مادونا عماد
الحمد للة قبضوا على المسيحى اللى عمل كدة وفجر عربيته دة فدائى والمفروض كمان يقبضوا على العروسة اللى كانت فى الفرح بالمرة فعل الشرطة فى خدمة الشعب ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
١٩-ثقوا انا قد غلبت العالم 2009-05-11 11:29:59
same7
ثقوا انا قد غلبت العالم
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
١٨-هذا ما نشرته جريدة الأهرام المصريه 2009-05-11 11:29:22
أمير ينى
القاهرة من ـ عصام مليجي‏:‏
أثار ماس كهربائي بسيارة ملاكي بشارع طومان باي بالزيتون بالقرب من كنيسة السيدة العذراء الذعر بالمنطقة‏.‏ وذلك عندما أحدث الماس الكهربائي الذي بدأ ببطارية السيارة صوت وحريق بالسيارة فاعتقد المارة أن سبب الانفجار وجود قنبلة بداخل السيارة‏,‏ وقد انتقل إلي موقع الحادث القيادات الأمنية بالقاهرة وأجهزة المعمل الجنائي‏,‏ وتم التحفظ علي السيارة‏,‏ وهي ملاكي ماركة فيات‏125‏ يمتلكها محام مسيحي الديانة ومقيم بالمنطقة‏,‏ وكان قد ترك السيارة بالقرب من الكنيسة وتوجه لحضور حفل زفاف بها‏,‏ وقد استمعت الأجهزة الأمنية لأقوال شهود الواقعة‏.‏

وكان المارة بشارع طومان باي بالزيتون قد فوجئوا في نحو الساعة العاشرة من مساء أمس بحدوث صوت من سيارة كانت تقف بالشارع وسارعوا إلي إبلاغ الأجهزة الأمنية‏,‏ حيث تبين أن السيارة فيات‏125‏ ملاكي القاهرة يمتلكها بطرس ميشيل بطرس‏(45‏ سنة‏)‏ محام ومقيم بالزيتون‏,‏ وقرر أنه لايتهم أي شخص بإحداث الماس الكهربائي بسيارته‏,‏ وهو ما أكده التقرير المبدئي للمعمل الجنائي عن سبب الحريق الذي أسفر عن حدوث تلفيات بأجزاء السيارة دون وقوع أي خسائر في الأرواح‏.‏ وناشدت الأجهزة الأمنية المواطنين بالابتعاد عن إطلاق الشائعات حتي لا تحدث بلبلة بينهم‏.‏

أبلغ عن مشاركة غير لائقة
١٧-مباشر من الزيتون 2009-05-11 11:23:54
جورج
لايوجد الان سيارات امام الكنيسة وممنوع نهائيا وقوف اى سيارة وجود عساكر وامناء شرطة وجود شرطة فى لبس ملكى وجود شرطة على بعد من الكنيسة داخل سيارات ملااكى عادية
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
١٦-ربنا موجود 2009-05-11 11:22:30
ميرون 2000
ربنا موجود +++وابواب الجحيم لم تقوى عليهاااااااااااااااااااااااااا
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
١٥-يمكن الشمس هى السبب 2009-05-11 10:58:35
gerges
بيقولو بطاريه انفجرت جايز يمكن تكون الشمس طلعت بالليل وحرارتها جامده وفرقعت الساعه 8.5 موعد خروج الاجتماع واكيد هايقولو دى الشمس مجنونه كانت في مستشفى الامراض العقليه وعجبي عليك يازمن
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
١٤-شاهد عيان 2009-05-11 10:56:16
جورج
فى تمام الساعة 8.50 دقيقة تم سماع صوت انفجار هائل وبعد 15 دقيقة اتت سيارات المطافى والاسعاف وتم غلق المكان؛؛ الساعة 11.20 الاعلان على قناة دريم باتصال مع جريدة الاهرام بانة ماس كهربائى بسيارة قبطى يحضر صلاة اكليل بالكنيسة الساعة 1 بعد منتصف الليل انفجار ثانى يتم سماعة فى كل انحاء الزيتون من شدتة
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
١٣-ربنا موجود 2009-05-11 10:13:27
tamer
ها انا ارسلكم كغنم فى وسط ذئاب
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
١٢-لنا رجاء في المسيح يسوع 2009-05-11 10:11:16
مسيحي حزين
للاسف دايما دي طريقتهم في حل كل مشكلة تخص الاقباط ( تعتيم وخداع )
وصدقوني في كل مرة تحصل حاجة هتكون دي ردة فعلهم
الرب يسوع بيقول
في العالم سيكون لكم ضيق ولكن ثقو انا قد غلبت العالم
واحنا قوتنا في الرب يسوع وهو قادر انه يحمينا
وصدقوني ابواب الجحيم لن تقوى عليها
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
١١-بصمات إغتيالات لبنان 2009-05-11 09:59:51
بصمات إغتيالات لبنان
هو اللي بيسموهم حرس تابع للداخلية بيعملوا إيه يكمن يكونوا بيجربوا نوع جديد من المتفجرات؟ هم ليهم لزمة ياريت يعينوا حد بيفهم مش من الأمن المركزي.
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
١٠-قال ماس كهربى 2009-05-11 09:50:42
هانى تكلا
ماس كهربى
هههههههههههههههههه
الشركة بتاعتنا مسخرة بصراحة
شرطة ضحك من شرطتها الامم
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٩-انفجار اخر في الواحدة بعد منتصف الليل 2009-05-11 09:26:25
ميشيل
حدث انفجار اخر هز المنطقة في سيارة اخرى امام الكنيسة في الواحدة بعد منتصف الليل ، و تم رفع كل اثر للانفجارين علي وجه السرعة و تنظيف المكان بهمة غير معهودة للتعتيم علي الخبر و محاولة نفيه او الصاقه بالاقباط
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٨-ربنا موجود 2009-05-11 08:39:26
اما انا فصلاة
متعولش الهم و متخافشى ربنا موجود ده الهك حى مبينامش و ملهوش حدود
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٧-فتنه 2009-05-11 07:29:45
كمال
هذه فتنه مدبره من اقباط المهجر لافساد زياره اوباما لمصر
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٦-تبريرات واهية 2009-05-11 06:46:40
القبطى
طبعا لواء الشرطة الجهبز افتى بسبب الحادث قبل خبراء الادلة الجائية حيث قد يكون هو سيناريو الامن للحادث دون البحث عن الحقيقة او لاخفاء الحقيقة حتى تخمد اى صوت من قبل الاقباط او المهتمين بمعرفة الحقيقة اوحماية للجناة وتمكينهم من عمليه اخرىضد الاقباط توقع ضحايا بالمحازاة لذبح الخنازير واهوكله جهاد فى سبيل الله كما ان من يتمون ان تكون بطاريه سيارة اقول تشددوا لاتخافوا ولاترهبوا لان الله موجودمهما يكن سبب الحادث فتشددوا وتشجعوا وتمسكوا بسيدكم المسيح القادر على حمايتكم وسؤالى لما بالذات بطارية سيارة فى هذا المكان بالذات وهذا الوقت بالذات ونحن لم نسمع عن ذلك من قبل وهناك تبريرات اخرى كثيرة ستظهر ويتم التكتيك لها لاعلانها للعامة لاخفاء الحقائق كالمعتاد لدى حكومتنا وربنا موجود
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٥-الظلم وحش 2009-05-11 06:38:16
ماجد
مش دى الحقيقة و لازم المسيحيين كلهم يصلوا ان ربنا ينتقم من الكفرة ال بيعملوا كده
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٤-المسيح يحفظنا 2009-05-11 02:52:26
الفى الغنام
المسيح يحفظنا ويارب تكون بطاريه السياره0
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٣-Belive or Not 2009-05-11 01:56:56
Fred
ana bashkor rabena eno katbly 3omr gdeed ana wel 3arbeya bt3ty heya 7\'det 7\'abta bas baseta bas el mawdooo3 kolo kan zay mashofto ana kont wa2f 3and el nasya bt3t el knesa we el enfgar 7asal we kan shedeed le darget eny ana we as7aby et7\'dena gedan we ely y2ol batrya dah yb2a srry mesh byfham 3alashan law heya batrya fe3lan ezay batareya fe shantet el 3arbeya.. el knbela kanet fel 3arbeya we lama fr23t 7\'adet el nos el odmany bta3 el 3arbeya ely waraha we tany mara el 3arbya nafsaha hya ely far23t fel enfgar el tany we ely 7at el konbela kan zabtha 3ala ma3ad 7\'rog el egtma3 bas 7azo w7sh en el egtma3 et27\'r rabena ystor 3alena.. bas feh nas 2alet en fe 3arbeya kanet mawgoda sa3t el enfgar we awel malenfgar bada2 kanet awel 3arbeya tmshy ma3naha kanet 3amla ala2 bel enzar bt3ha fel shar3
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
٢-Belive or Not 2009-05-11 01:52:37
Fred
ana bashkor rabena eno katbly 3omr gdeed ana wel 3arbeya bt3ty heya 7\'det 7\'abta bas baseta bas el mawdooo3 kolo kan zay mashofto ana kont wa2f 3and el nasya bt3t el knesa we el enfgar 7asal we kan shedeed le darget eny ana we as7aby et7\'dena gedan we ely y2ol batrya dah yb2a srry mesh byfham 3alashan law heya batrya fe3lan ezay batareya fe shantet el 3arbeya.. el knbela kanet fel 3arbeya we lama fr23t 7\'adet el nos el odmany bta3 el 3arbeya ely waraha we tany mara el 3arbya nafsaha hya ely far23t fel enfgar el tany we ely 7at el konbela kan zabtha 3ala ma3ad 7\'rog el egtma3 bas 7azo w7sh en el egtma3 et27\'r rabena ystor 3alena.. bas feh nas 2alet en fe 3arbeya kanet mawgoda sa3t el enfgar we awel malenfgar bada2 kanet awel 3arbeya tmshy ma3naha kanet 3amla ala2 bel enzar bt3ha fel shar3
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
١-يا رب 2009-05-11 01:36:40
سامح
يارب تكون دى الحقيقة
أبلغ عن مشاركة غير لائقة
أضف تعليق
بروتوكول نشر التعليقات
من فضلك ألتزم ببروتوكول نشر التعليقات، شكراً
الاسم:
البريد الألكترونى: (إختيارى)
عنوان التعليق:
نص التعليق:
 
* تستطيع الكتابة بالحروف الأنجليزية كلمات عربية داخل نص التعليق ثم تختار المعنى المطلب من القائمة التى تظهر لك، مثل alaqbat = الأقباط وهكذا .. ، وتستطيع غلق هذه الخدمة بالنقر على "on" لتصبح "off" أسفل نص التعليق على الشمال.

خيارات

فهرس القسم
اطبع الصفحة
ارسل لصديق
اضف للمفضلة

مواضيع أخرى للكاتب

شهود عيان من الزيتون يرون لحظات الانفجار

أهالي المقطم يستغيثون "ارحمينا يا حكومة"!!

دور أقباط المهجر في حل مشاكل الأقباط على الصعيد الداخلي والخارجي

وقفة احتجاجية تضامناً مع الكاهن المحبوس متاؤوس وهبه

بائعي الخنازير يطالبون بحقوقهم ويؤكدون عودتهم لجمع القمامة

جديد الموقع

النقد الدولى: النمو القوى فى السوق المصرى يخلق فرص هائلة عبر قطاع خاص نشط

وزيرة الصحة تتعهد بمتابعة التحقيق في واقعة الطفلة "سلمى"

إسرائيل تشدد قيودها على قطاع غزة

رئيس الاستخبارات الأمريكية الأسبق يهاجم "ترامب": وقف بجانب خصمنا

السيسي يعقد لقاء مفتوح مع شباب الجامعات.. ويتلقى أسئلة الشعب

"النواب" يعدل قانون معاشات الوزراء.. ويخفضه لـ25%

بالفيديو.. "BBC" تفضح تمويل قطر للإرهابيين في تقرير جديد

كوليبالى ومؤمن زكريا وآزارو فى تشكيل الأهلى أمام تاونشيب

وول ستريت جورنال: أسعار النفط تتراجع وسط توقعات بزيادة الامدادات

أهم 10 معلومات عن أحدث اكتشافات "بتروبل" حقل بلطيم جنوب غرب.. تعرف عليها