كتب - محرر الأقباط'> الأقباط متحدون أ. م
قام عدد من شباب مركز الواسطى ببني سويف بتوزيع حلوى المولد النبوي على 45 أسرة من الأقباط'> الأقباط الموجودين فى المركز، رافعين شعار «معًا للخير».

وبحسب الوطن، ينفذ الفريق الفكرة للعام الثالث على التوالي، وقال علي محمد مؤسس الفريق، أن الفكرة جاءت بسبب بداية نشاط الفريق بالتزامن مع الاحتفال بالمولد النبوى.

وتابع، "قولنا نفرح كل أهالى البلد، وزّعنا حلاوة المولد على الكل، بدون تفرقة بين مسلم ومسيحى، بالعكس فيه كتير من الأقباط'> الأقباط دلوقتى لو اتأخرنا عليهم ييجوا يسألوا عن الحلاوة".

وينفذ الفريق الكثير من النشاطات المختلفة عن طريق جمع التبرعات: «إحنا بندى الناس الحلاوة كهدية ونوع من المحبة والود اللى بينا، عندنا فى البلد نسبة كبيرة من الأقباط'> الأقباط من حقهم يفرحوا معانا، المتبرعين للفريق والجمعية مننا وأصدقائنا وأصحابنا».

مشيرًا إلى أن عددهم نحو 11 فرد وقاموا بتوزيع 350 كيلو حلاوة دفعة أولى، مشددًا: هدفنا إننا نرسم الابتسامة على وش الغلابة، هما بيفرحوا من أبسط وأقل حاجة بتتقدم لهم".

لم تقتصر مشاركة الفريق للأقباط على هذه المناسبة فقط: «إحنا بنخليهم يشتركوا معانا فى كل المناسبات اللى بنحتفل بيها، بنوزع عليهم لحمة فى عيد الأضحى، وشنط غذائية فى رمضان، إحنا أهالى مركز واحد ومع بعض على الحلوة والمرة، وهى دى عادة المصريين دايمًا".