كتب : سليمان شفيق

تركت الدردشة الفيسبوكية كما هي وضمت حوالي خمسين صديق ، مسلمين ومسيحيين وتصلح مادة للبحث لمن يريد ان يعرف الي اين وصلت بنا احوال التعصب الديني حتي في الملاعب
كتب الصديق كتب المحامي هاني رمسيس نقلا عن المستشار مرقس ساويرس : يقول عن "قضية ندرة اللاعبين المسيحيين فى كرة القدم المصرية": 
 
"بعص الناس فرحانه مسلمين ومسيحيبن باللاعب المسيحى الذى ظهر فى فريق النجوم مباراة النجوم والاهلى ومازالوا يتذكروا أسماء اللاعبين الذين يعدوا على أصابع اليد الواحده على مر العصور وينسبوا عدم لعب اللاعبين المسيحيبن لتعصب الاهلى والزمالك خاصة الأهلى وكأن اللاعبين المسيحيين مغرقين الفرق المصريه ماعدا الأهلى والزمالك ".
 
" ده حتى الانديه التى يمتلكها رجال أعمال مسيحيبن مثل وادى دجله والجونه لا يوجد بها لاعب واحد مسيحى حتى فى الكره النسائيه فى نادى وادى دجله وعندى قصص للاعبين مهره من عمرى وأصغر منى فى الأهلى والزمالك وحتى النصر لم يلعبوا بسبب دياناتهم، المشكله فى المجتمع العنصرى وليس نادى بعينه،ده حتى بعض المدربين المسيحيبن بيخافوا يلاعبوا لاعبين مسيحيين خوفا من اتهامهم بالتعصب لهم .
 
ياريت تناقشوا القضيه بشكل أعم وأشمل بدلا من إلقاء اللوم على الأهلى والزمالك وياريت تضعوا فى الاعتبار أولياء الأمور اما المحبطين إللى مش بيتعبوا نفسهم عشان يلاعبوا اولادهم وكثيرين منهم لهم كل الحق لان الواقع بيقول هناك تمييز واضح لكن لم يحاولوا حتى من أجل خوض التجربه بنفسهم .
 
اما النوع اللى اولادهم مالهومش فى الكوره ولا الرياضه اساسا وفكرة الاضطهاد دى هى الشماعه لمجرد انه يظهر أن العيب مش فى ابنه."
 
انتهي كلام مرقس ساويرس الذي رغم محاولتة الدفاع عن اندية الاهلي والزمالك رغم ان هناط حوادث موثقة مثل حادث الكابتن اكرامي مع الطفل المسيحي الخ الا ان جوهر كلام مرقص ساويرس صحيح ، الامر الذي دعا الاستاذ هاني رمسيس يكتب : 
 
"من هنا يبقى مناقشة القضيه بشكل مجتمعى من كل الأوجه وليس من وجه واحد فقط حتى نصل للحل الأمثل وكفانا تلخيص معظم مشكلاتنا فى عنصر واحد أو اتنين لذلك لن نجد أبدا حلولا لها". 
 
اما عن ان اللاعبين المسيحيين كانوا يعدوا علي اصابع اليد فقد كتب رافت ابراهيم بخصوص اللاعبين الأقباط في كرة القدم:
 
منير جرجس الشهير بالليوى 
اول لاعب قبطى يصبح كابتن لفريقه،حتى هانى رمزى لم ينال هذا الشرف !!! و السبب معروف طبعا (الاهلى) هو اول لاعب قبطى يلعب فى المنتخب الوطنى و كان ذلك عندما شارك فى دورة طوكيو عام 1964 و هى الدوره التى حقق فيها المنتخب الوطنى افضل انجازاته الكروية بالحصول على المركز الرابع
 
هو نجم و قائد النادى المصرى البورسعيدى فى فترة الخمسينات و الستينات
 
كان يحلو لجماهيرى المصرى ان تلقبه بصخرة الدفاع"
 
وتوالت الردود والاسماء :
الدو حارس الزمالك ومحسن عبد المسيح الاسماعيلي ومويس توفيق وعزيز جرجس وكمال رشدي لاعبي المنيا وغيرهم
 
وتوالت الاسماء والحوارات والردود علي صفحات الفيس بوك :
 
الناقد الرياضي ماجد سمير:
الكابتن الليوي احد نجوم الفترة الصعبة 
وأيضا نذكر الدو حارس الزمالك ومحسن عبد المسيح الاسماعيلي ومويس توفيق وعزيز جرجس وكمال رشدي لاعبي المنيا وغيرهم
 
صفوت صدقي :
اشرف يوسف من مغاغة كان بيلعب فى الزمالك وناصر فاروق بالمحلة.
 
هاني الجيزاوي:
كان فيه لاعب قبله إسمه وجيه إسحق فى فريق السكة الحديد لعب للمنتخب وكان المرحوم محمد لطيف دائماً يردد إسمه من ضمن أفضل لاعبى السكة الحديد والمنتخب.
 
عاطف نظمي :
هانى رمزى كان كابتن المنتخب
محمد ربيع وعبد المسيح لاعب الاسماعيلي.
 
جورج انسي :
كنت اجهل ولا اعرف معلومات عن هذا اللاعب ، ولكن يبقى لدى سؤال محيرنى على مدى اكثر من ٣ عقود : كيف لعب واستمر محسن عبد المسيح فى الإسماعيلي معقل العثمانيين احد اهم معاقل جماعة الإخوان ؟! هل من اجابة
 
ماجد سمير:
بالنسبة للي لعبوا من السبعينيات لحد دلوقتي هاني سرور الاتحاد ومحسن عبد المسيح الاسماعيلي وهاني رمزي الاهلي واشرف يوسف الزمالك وناصر فاروق غزل المحلة وعماد فريد شوقي طلائع الجيش وجون جميل النصر وانتقل لطنطا وهايكون معاهم السنة الجاية غير جرجس مجدي اللي لعب مع النجوم امبارج .. بحاول افتكر حد تاني مش قادر
 
طارق الجوهري لاعب غزل المحله ناصر بولس وليس ناصر فاروق وايضا هناك طارق فهيم لاعب القناه ومنتخب مصر وكان هناك ثلاثة لاعبين اقباط فى المنتخب فى وقت واحد وهم هانى رمزى واشرف يوسف وطارق فهيم
 
مصطفى اسماعيل:
والكابتن رحيب رجائي والكابتن اميل فرج والكابتن رشدى عبده باهور والكابتن وصفى وهبه الله يرحمهم
 
Abo Abram مصطفى اسماعيل والكابتن كمال رشدي والكابتن موريس وأخيه الكابتن منير مدربين فريق المنيا فيما بعد .
 
عاطف نظمي 
وفية الاعب اغاثون ميلاد لاعب نجع حمادى
 
الصعيد عندنا كان مليان
 
كابتن ناصر انور، هاني ابراهيم،ايمن عزمي مدحت لوندي ،مايكل عاطف ،عادل رفعت ،والعبد لله اسامه كرم عزب ثم انتقلت للاتحاد وطردت بفعل
فاعل ،وهاني ابراهيم راح 
 
مصطفي وافي :
ياسليمان هاني رمزي ساب الاهلي وهوه عنده ١٩ سنة ماكانش ينفع يكون كابتن
 
سامي غطاس:
و كان في لاعب قبله كان اسمه جورج الشامي بيلعب في المصري، و في موسم 1963 كابتن سعد بطرس درب الاسماعيلي، كمان فيه لاعبين لعبوا ممتاز و محدش يعرف أنهم أقباط: 
 
ناصر فاروق كابتن غزل المحلة، و عماد فريق شوقي لاعب نجوم المستقبل و الجيش و حرس الحدود...
طارق الجوهري :ناصر بولس وليس ناصر فاروق.
 
روماني رفعت :
فيه شادي عهدي لعب لدجلة وحاليا بيلعب بره
 
وكان فيه مينا روماني مواليد ٩٧
 
لعب للأهلي وإتصاب خلع ف الكتف وإستغنوا عنه لعب في سيرس الليان بعده وإنضم لتجمع المنتخب تحت قيادة البدري وبعدها إختفي
 
رافت انطونيوس :
وكابتن عادل وديع لعب للزمالك بعد نقله من نادي اسكور 
 
أرمنيوس المنياوى والكابتن سامي حكيم لاعب غزل دمياط أيام الفريق الذهبي في الثمانينات
 
ماجد سمير الاهم من كدة ان عندنا دلوقتي مواهب من 21 سنة لحد 11 سنة زي كيرلس ماجد موسى وساند سامر ودانيال سامي واندرو باسم وطوني جورج، وجورج ماجد ابادير وغيرهم كل واحد منهم لو اخد فرصة ها يكون نجم ومؤهل انه يمثل مصر على اعلى مستوى .... نحل الازمة ازاي؟
 
ويختتم الصديق محمد حسن الدردشة بالقول :
 
Mohamed Hassan حتي الرياضه تغلغل فيها الطائفية ...مجتمع مريض ..سينتهي الأمر بنا فيه الي الجنون.
 
فعلا يا محمد حتي الرياضة تغلغلت فيها الطائفية .