الأقباط متحدون - صدمات أهو ده اللي صار.. انقسام حول النهاية وصراع بسبب الغراميات
  • ١٩:١٢
  • الاثنين , ٢٥ مارس ٢٠١٩
English version

صدمات "أهو ده اللي صار".. انقسام حول النهاية وصراع بسبب الغراميات

١١: ١١ م +02:00 EET

الأحد ٢٤ مارس ٢٠١٩

أهو ده اللي صار
أهو ده اللي صار

 طوى المؤلف عبد الرحيم كمال، والمخرج حاتم علي، الصفحة الأخيرة من "أهو ده اللي صار"، إذ عُرضت الحلقة الأخيرة من المسلسل، أمس السبت، عبر قناة "ON E"، والتي كانت مُحملة بحكايات غير مُرضية للجمهور الذي تحمّس للأحداث منذ انطلاق شراراتها قبل ثلاثين يوميًا.

قطاع من الجمهور، رأى أن النهاية ليست مُقنعة لهم، لاسيما وأنها كانت بمثابة مقطوعة جمالية على مدار الحلقات الماضية، حيث قالت "سلوى": "قصة عجيبة وأحداث مش راكبة على بعضها وغريبة وروبي مبوظة الدنيا.. وإيه النهاية دي بجد!!.. المسلسل مش قوي خالص زي جراند أوتيل مثلا أو ليالي أوجيني.. معجبينش".
 
فيما قالت "ماهيتاب": "إحنا هنعتبر نفسنا مشوفناش آخر حلقة فمعلش يعني بس ممكن تنهوا المسلسل نهاية أحسن من كدا لو مفيهاش قلة أدب!".
وقال "جورج": "المسلسل كان عظيم لحد قبل ما يوسف الثالث يموت بعد كده الإيقاع بدأ يقل وفين لما تلاقي أحداث ثقيلة لحد ما طبيعي جدا النهاية تبقي فارغة بالشكل ده، المفروض اتفاجئ بأن يوسف عمل القصر قصر فنون ولا أن فاروق بيه ابن خدامة! النهاية وحشة جدًا ومتلقيش بالمسلسل وده عيب سيناريو".
 
فيما قالت "يارا": "الواحد مضايق من نهاية المسلسل، مفيش ولا حبكة ولا أي عمق يتماشي مع السيناريو والتصوير والجو بتاع المسلسل، نهاية متكروتة كأن المراقب هيلم الورق بعد 5 دقايق، وفلت منهم أحداث كتير ضاعت منهم، مش عارفين يعملوا نهاية لطيفة وأنا اللي كنت عمالة اتخيل حاجات كتير بس يا خسارة فعلًا.. بالنسبة لي المسلسل كله ممكن أقول إني مخرجتش بيه غير بحلقة لما علي بحر وأصداف كانوا في الشارع وبيتكلموا عن الحب".
 
كما حظت نهاية المسلسل على إشادات من قِبل الجمهور، حيث قالت: "ريم": "نهاية عظمة والمسلسل كله عظمة ومفتكرش إني هلاقي مسلسل في عظمته تاني"، فيما أشادت "إسراء" مع نهاية أحداث المسلسل، بقولها: "مع نهاية المسلسل نقول إن أصداف -أروى جودة- أبدعت يا جماعة".
 
وعلى صعيد آخر، مكياج الفنانين داخل المسلسل، كان موضع خلاف بين الجمهور، إذ نال العديد من الإشادات والانتقادات على حدِّ سواء، حيث قال "محمد فؤاد":  
 
"المسلسل أنا بعتبره بيعمل شبه تأريخ لمصر في أخر 100سنة، وخصوصًا الحركة الفنية حاجة عظيمة فعلا وقيمة وبرافو لكل حد شارك في الحالة الفنية في المسلسل ده.. لكن من ساعة ما الدراما خدتنا معاها والسنين بدأت تجري بأبطال المسلسل وابتدوا يكبروا في السن وأنا في حاجة كانت بتفصلني واحدة واحدة عن المسلسل.. وهي مكياج الممثلين للأسف المكياج في العمل ده أضعف من إنه يتقال عليه حتى إنه شغل هواة يا صُنّاع الدراما.. أرجوكم اهتموا بجميع تفاصيل الصورة.. المسلسل حالة حلوة جدًا لكن بجد المكياج كان بيضعف مصداقية كل شيء".  
 
فيما قالت "هدى": "سوسن بدر وروبي في دور نادرة مكياجهم لما كبروا حاجه أوفر"، بينما قال "محمد": "مكياج روبي وسوسن بدر وهشام إسماعيل حلو".
أما القصص الغرامية التي شهدتها أحداث المسلسل بين علي بحر وأصداف، ونادرة ويوسف، شهدت تفاوتًا كبيرًا في آراء الجمهور اتجاهها، فقد رأى البعض أن قصة "بحر" و"أصداف" كانت تُمثل أرقى مشاهد الحب، حيث قالت "آلاء": "علي بحر وأصداف في أجمل مشهد حب في الحياة".
فيما قالت "شروق": "والنبي أنا بتفرج علي المسلسل عشان خاطر علي بحر وأصداف والبساطي أي حاجه تانية ولا تفرق"، كما تساءلت دعاء عن غياب محمد فراج في أحداث الحلقة الأخيرة، قائلة: "هم إزاي يعملوا الحلقة الأخيرة من غير علي بحر وأصداف؟.. دوره فظيع ومثله بإتقان جامد أوي والمسلسل كله جميل".